miércoles, abril 22, 2009

EXPRMNTL = Experimental

EXPRMNTL = Experimental

Archivado en Hispanobelgas, Sociogenética, Convivencias europeas, Música, Teatro, Novela, Cine

En el contexto de Internationaal Fotofestival Knokke-Heist, 2009, Domingo 3 de mayo, 2009; 13:00 > 20:00
Comisario de EXPRMNTL 2009: Xavier García Bardón. Coordinador: Kevin Decoster.

-oOo-oOo-oOo-

Imagen: logo del Festival Internacional del Film Experimental de Knoke. Por desvocalización de las vocales infijas, la palabra “Experimental” fue abreviada en “Exprmntl”.

-oOo-oOo-oOo-

EXPRMNTL es el acontecimiento más importante que jamás se haya organizado para el cine experimental. Este asombroso festival (cinco ediciones entre 1949 y 1974), organizado en Knokke-le-Zoute en un casino vacío entre Navidad y Año Nuevo, fue un lugar clave para el cine experimental, en el período crítico de su desarrollo, y casi el único punto de encuentro para los cineastas de vanguardia desde hace años, el lugar donde los movimientos experimentales se interconectaron.

Pero EXPRMNTL fue mucho más que esto: sigue siendo una experiencia fascinante en la historia de la cultura underground. Jacques Ledoux, su fundador y director (que también era el director de la Filmoteca Real de Bélgica) dice: «La grandeza de Knokke reside en su cara a cara, no sólo de los cineastas, sino también de los novelistas, gente de teatro, pintores, etcétera. No sólo hay pantallas, sino discusiones, reuniones; es lo que da a Knokke su verdadero interés. Conectar a las personas y sus ideas, para provocar encuentros inesperados (también con un importante aspecto social y político), fue el principal proyecto perseguido por EXPRMNTL.

En este lugar aislado, fuera del mundo, la gente se reunió, se proyectaron películas, acontecieron acontecimientos y escandalizaron con escándalos: aquí es donde el cine subterráneo llegó a Europa, donde Jean-Luc Godard y Agnès Varda vieron Flaming Creatures de Jack Smith, mostrado en secreto en una habitación de hotel; donde Yoko Ono escenificó un desnudo con Jean-Jacques Lebel; donde estudiantes alemanes de la SDS (incluyendo a Holger Meins, futuro miembro de la “Rote Armee Fraktion”, y Harun Farocki) manifestaron en contra del cine experimental. EXPRMNTL fue un experimento en sí mismo.

En el contexto histórico del Casino, este programa, que incluye proyecciones de películas, espectáculos, charlas y una exposición de documentos raros relacionados con EXPRMNTL, cuestionará la historia y la importancia del festival. Asimismo, ofrecerá una oportunidad excepcional de visitar el fantástico Zaal Magritte - que usualmente no está abierto al público - y para hablar con los fantasmas de Knokke-le-Zoute.

-o0o-oOo-oOo-

Image: logo of the International Festival of Experimental Film in Knoke. By the infix devocalization of vowels, the word "Experimental" was shortened to "Exprmntl".

-oOo-oOo-oOo-

EXPRMNTL = Experimental
In the context of the Internationaal Fotofestival Knokke-Heist, 2009
SUNDAY MAY 3, 2009; 13:00 > 20:00
Curated by Xavier Garcia Bardon. Coordinated by Kevin Decoster.

EXPRMNTL is the most important event that has ever been organized for experimental cinema. This amazing festival (five editions between 1949 and 1974), organized in Knokke-le-Zoute in an empty casino between Christmas and New Year, was a key place for experimental film in the critical period of its development, and almost the only meeting point for avant-garde filmmakers for years, the place where experimental movements connected.

But EXPRMNTL was way more than that: it remains a fascinating experience in the history of underground culture. As Jacques Ledoux, its founder and director (who was also the director of the Royal Belgian Film Archive) said : ‘The greatness of Knokke lies in its bringing face to face, not only film makers, but novelists, theatre people, painters, et al. There are not only screenings, but discussions, meetings; it is that which gives Knokke its true interest’. To connect people and ideas, to provoke unexpected meetings (with also an important social and political aspect), was the main project behind EXPRMNTL.

In this isolated place, out of the world, people met, films were screened, happenings happened and scandals broke out: this is where Underground film came to Europe, where Jean-Luc Godard and Agnès Varda saw Jack Smith’s Flaming Creatures, secretly shown in a hotel room; where Yoko Ono did a naked performance with Jean-Jacques Lebel; where German students of the SDS (including Holger Meins, future member of the Rote Armee Fraktion, and Harun Farocki) demonstrated against experimental cinema. EXPRMNTL was an experiment in itself.

In the historical context of the Casino, this programme featuring film screenings, live performances, talks and an exhibition of rare documents related to EXPRMNTL will discuss the history and importance of the festival. It will also offer a rare opportunity to visit the fantastic Magritte zaal - which is usually not open to the public - and to talk with the ghosts of Knokke-le-Zoute.

-oOo-oOo-oOo-

LIVE PERFORMANCES
CHARLEMAGNE PALESTINE (USA)
LUDO MICH (BE)
DOLPHINS INTO THE FUTURE (BE) play Le Vampire de la Cinémathèque (Roland Lethem, Belgium, 1971, 24’)

SPECIAL SCREENINGS
Line Describing a Cone (Anthony McCall, UK, 1973, 30‘)
Le Corbeau et le Renard (Marcel Broodthaers, Belgium, 1967, 10’)

EXHIBITION
Documents related to the history of EXPRMNTL (1949-1974)

FILM SCREENINGS
The Big Shave (Martin Scorsese, USA, 1967, 6’)
21/87 (Arthur Lipsett, Canada, 1963, 11')
Schwechater (Peter Kubelka, Austria, 1957-58, 2’)
Wavelength (Michael Snow, Canada, 1966-67, 45’)
Unedited Material from the Star (John Latham, UK, 1960, 12’)
Talk Mr Bard (John Latham, UK, 1968, 7’)
Speak (John Latham, UK, 1968-69, 11’)
Flaming Creatures (Jack Smith, USA, 1963, 45’)
Ray Gun Virus (Paul Sharits, USA, 1966, 14‘)
Pêche de nuit (Henri Chopin, Tjerk Wicky & Luc Peire, France, Switzerland, Belgium, 1963, 12’)
Beatles Electroniques (Nam June Paik & Jud Yalkut, USA, 1966-72, 1992, 3’)
Towers Open Fire (Anthony Balch & William Burroughs, UK, 1963, 10’)
Saturnus (Ludo Mich, Belgium, 1971, 30’)

COME EARLY
Entrance: 2 eur / free with the Fotofestival pass (8 eur)
Coproduction: Internationaal Fotofestival Knokke-Heist / Kunstencentrum Buda Kortrijk.
With the help of: Cinematek.

Also in the context of the Internationaal Fotofestival Knokke-Heist

MARCEL BROODTHAERS – TEXTE ET PHOTOS

STILL / MOVING / STILL - Robert Barry, Lothar Baumgarten, David Blamey, Marcel Broodthaers, Matthew Buckingham, David Bunn, Daniela Comani, Peter Downsbrough, Cerith Wyn Evans, Ceal Floyer, Andrea Geyer, Liam Gillick, Shumona Goel, Dan Graham, Tamar Guimaraes, Mischa Kuball, Hilary Lloyd, Mary Lucier, Anthony Mc Call, Simon Dybbroe Møller, Jonathan Monk, Dennis Oppenheim, Pablo Pijnappel, Wolfgang Plöger, Erik Schmidt, Billy Sullivan, Lisa Tan, Sofie Thorsen, Markus Wirthmann, Florian Zeyfang, e.a. Curated by Marc Glöde.

Cultuurcentrum Scharpoord
Meerlaan 32, 8300 Knokke-Heist
cc.ticket@knokke-heist.be
www.ccknokke-heist.be
www.fotofestival.be

EXPRMNTL PROGRAMME

13:00 > 20:00
Exhibition

13:00
Introduction by Xavier Garcia Bardon
The Big Shave (Martin Scorsese, USA, 1967, 6’)
21/87 (Arthur Lipsett, Canada, 1963, 11')
Schwechater (Peter Kubelka, Austria, 1957-58, 2’)
Wavelength (Michael Snow, Canada, 1966-67, 45’)

14:30
CHARLEMAGNE PALESTINE – live performance

15:30
Line Describing a Cone (Anthony McCall, 1973, 30’)

16:00
Le corbeau et le renard (Marcel Broodthaers, Belgium, 1967, 10’) introduced by Maria Gilissen.

16:30
Unedited Material from the Star (John Latham, UK, 1960, 12’)
Talk Mr Bard (John Latham, UK, 1968, 7’)
Speak (John Latham, UK, 1968-69, 11’)

17:00
Le Vampire de la Cinémathèque (Roland Lethem, Belgium, 1971, 24’). Live soundtrack by DOLPHINS INTO THE FUTURE. Introduced by Roland Lethem.
Flaming Creatures (Jack Smith, USA, 1963, 45’)
Ray Gun Virus (Paul Sharits, USA, 1966, 14‘)

18:30
Pêche de nuit (Henri Chopin, Tjerk Wicky, Luc Peire, France, Switzerland, Belgium, 1963, 12’) introduced by Marc Peire.
Beatles Electroniques (Nam June Paik & Jud Yalkut, USA, 1966-72, 1992, 3’)
Towers Open Fire (Anthony Balch & William Burroughs, UK, 1963, 10’)

19:00
Saturnus (Ludo Mich, Belgium, 1971, 30’) introduced by Ludo Mich.
LUDO MICH – live performance